tirsdag den 18. maj 2010

Kumihimo 1#

Jeg har tidligere vist eksempler på, hvad man kan lave med den japanske flettestil Kumihimo og jeg er stadigvæk dybt fascineret og inspireret. Glæder mig til jeg får et rigtig job og min løn kan gå til nogle af de superspændende bøger, der er inden for området. 
Den anden dag fandt jeg min marudai frem (disken hvorpå man kan flette snore via forskellige mønstre) og jeg lavede det lilla samt det rosa armbånd efter Yasu kongo mønstret. Den lilla snor jeg brugte, var igen den der (nylon)snørre jeg fandt for nylig. Her bliver armbåndet ret stift, men også lidt "råt" lækkert og man kunne gøre det lidt mere feminin ved at sætte et lille vedhæng af en art derpå. Det rosa armbånd er lavet med garn og i en længde, der kan gå rundt om håndleddet 2 gange, der har jeg trukket det igennem hullet på sød lille perle på, der passer perfekt i farverne. Billedet nederst til højre er lavet med ruskindssnor og er et perfekt eksempel på, at hvis man arbejder med flere farver ,skal man holde øje med snorene ellers kan ens mønster lige pludselig gå hen og blive et andet.

 
Øverst til venstre er et typisk eksempel på, at jeg godt kan lide og eksperimentere lidt med materialerne, det er lavet med to forskellige slags metaltråd og så lædersnor (mener jeg). Billedet øverst til højre er lavet med de klassiske silkesnore, som mange normalt bruger inden for Kumihimo teknikken - det var ikke lige mig, må jeg nok indrømme. Nederst til venstre er endnu et armbånd lavet af ruskind, uden fejl i mønstret - det er et utrolig behageligt armbånd at gå rundt med, har jeg fået af vide. Sidst men ikke mindst et fladt Kumihimo armbånd i lædersnor. Dem lavede jeg nogle stykker af, men må sige jeg aldrig helt blev tilfreds, i og med lædersnoren ikke er så fleksibel, som arbejdet kræver. 

Jeg glæder mig til at afprøve flere mønstre af i fremtiden. Især efter jeg har fundet en forhandler af noget tråd/snor der er To die for, efter min mening! (Kommer tid - kommer råd)


-Ditte-

2 kommentarer:

  1. det er nogle fine armbånd tænkte på om du kunne lave et nyt til mig i nogle blå og gulefarver

    SvarSlet
  2. Tak Mai - det kan jeg godt, men først når jeg får råd til at bestille snor hjem fra Usa, hvilket først bliver næste måned. Kan du vente?

    SvarSlet