søndag den 28. februar 2010

Kreativitet i køkkenet

Jeg har været væk fra bloggen en del dage efterhånden, da jeg har været travlt beskæftiget andet steds; dvs. mest i køkkenet.
Min kæreste fyldte 25 år her den anden dag og i den forbindelse var der både familie besøg og han ville også holde mandeaften med alle hans kammerater.

Dette gav mig mulighed for at øve mig lidt på kagebagningen, for der skal jo ikke mangle noget, når der kommer gæster. Jeg elsker at bage kager, men figuren kan ikke tåle dem, hvis de kommer for ofte, så derfor, er det bedre at dele med nogle. Tror dog også jeg gik lidt amok, for i løbet af tre dage har jeg ikke mindre end bagt:
  • Kanel kringle; mit første forsøg på at bage kringle. I Jylland har de en tradition om at give folk kanel, hvis ikke de er gift inden de fylder 25år. Det er min kæreste og jeg ikke, om end vi er som et gammelt ægtepar. Men jeg gav kanel på den 'søde' måde, gennem kage og lod hans kammerater bombardere ham med rigtig kanel.
  • Ostekage med hindbærtopping; har tidligere kun bagt ostekage som muffins og uden hindbær gele på toppen, men synes nu resultatet blev okay, godt smagte den da.
  • Banankage; fødselarens ynglings-kage, selv-om den aldrig bliver så 'god som den farmor lavede'.
  • Pølsehorn; brugte en opskrift fra Nigella, hvor man bruger bagepulver i stedet for gær. Det blev bedre end dem jeg normalt laver.
  • Pizzasnegle
  • Vandbakkelser med fyld; har kun lavet vandbakkelser én gang før, med min mormors ekspertise og husker at man skulle rører rigtig meget i gryden. Det skulle man også og jeg måtte lave 2 portioner, fordi jeg ikke havde rørt nok i den første. Fyldet blev hindbærflødeskum og med mokkaglasur - min kæreste fik dog første serveret dem for sine gæster lige inden de skulle ud af døren, hvilket var ærgerligt.
Alt i alt, nogle rimelig vellykkede resultater. Og kæresten blev fejret som han ville og var meget tilfreds, hvilket betyder at jeg er glad!

Men nu må jeg vidst hellere arbejde på mit speciale, det har været meget forsømt de sidste par dage.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar