lørdag den 21. august 2010

Kreative eksperimenter 1#

Jeg synes, det er sjovt at sidde og eksperimenterer med de forskellige slags smykker eller andre ting, jeg prøver at lave. I den seneste tid har jeg arbejdet lidt videre med de japanske flettede armbånd (kumihimo), som jeg har efterhånden har lavet mange forskellige versioner af. Heldigvis er der SÅ mange muligheder og mønstre, for ikke at sige materialer, så jeg kan øve mig en masse. Min med-bloggerinde har givet udtryk for, at hun godt kunne tænke sig sådan et slags armbånd jeg havde lavet til mig selv, hvilket gav mig mulighed for at eksperimenterer lidt. Jeg havde en idé om at sammenkoble tre forskellige slags kumihimo-flet til et armbånd, hvor der skulle være farver der gik igen i de forskellige mønstre.


Først lavede jeg et flat braid i tynd silkesnor, som blev virkelig fedt i mønstret. Derefter et round braid, efter samme mønster som mit eget.


Dog måtte jeg erkende, at armbåndet ville blive meget dominerende, hvis de skulle sidde sammen. Derfor gav jeg mig i kast med den tynde fine nylon-snor, som er noget vanskeligere at arbejde med, end silkesnor.

Jeg har lavet mine egne skabeloner til mønstere

To ovenstående mønstre, round braid og flat braid blev anvendt sammen med et sqaure braid mønster, alle tre med 8 snore. Jeg udvalgte farver, som alle min. ville blive brugt i flere af mønstrene for at skabe en overordnet sammenhæng. Dog burde jeg nok have anvendt den lyserøde snor i to mønstre frem for et.


Ovenstående billede viser de forskellige mønstre og farver, selv om det er lidt svært at se de forskellige detaljer. Armbåndet er endnu ikke færdig, da det tager 1-1½ time om at flette hver enkelt, hvilket er en lidt langvarig proces, som jeg holder lidt pause fra en gang imellem. Det indeholder også et par små skønhedsfejl, hvilket påpeger, at jeg skal holde koncentrationen, hvis det skal blive helt perfekt. Dog er fejlen ikke én man lægger mærke til, da hver flettet snor er mellem 0,4 og 0,5 cm.

Er spændt på at se, om mit eksperiment bliver anstændigt og om modtageren vil gå med det.


-Ditte-

Ingen kommentarer:

Send en kommentar